39- رابطه و دوستي دخترها و پسرها
با همديگر، چه در محيطهاي علمي مثل دانشگاه و چه در بيرون از آن در محيط جامعه،
تا چه اندازه جايز است؟
در قرآن شريف، دو آية شريفه وجود دارد كه پاسخ اين سؤال را به
خوبي روشن مينمايد:
(مُحْصَناتٍ غَيْرَ مُسافِحاتٍ وَ لا مُتَّخِذاتِ أَخْدانٍ)[1]
(مُحْصِنينَ غَيْرَ مُسافِحينَ وَ لا مُتَّخِذي أَخْدانٍ)[2]
زن شايسته و مرد شايسته در اين آيات، كسي معرّفي شده است كه نه
پليدكاري و امر خلاف عفّت مرتكب ميشود و نه دوستِ مخالف، اتّخاذ ميكند. اگر
جامعة ما و مجامع علمي و آموزشي ما، به اين دو آيه توجّه و عمل داشته باشند،
بسياري از مفاسد اخلاقي، برچيده خواهد شد.
40- چرا در فرهنگ اسلامي، رابطة
دختر و پسر محدود شده است؟ حدود اين رابطه چقدر است؟
پاسخ اين سؤال را با يک سؤال بيان ميکنيم: چرا در فرهنگ مردم
رابطة آتش و پنبه محدود شده است؟ پس اينگونه محدوديّتها، در حقيقت «مصونيّت» فرد
و جامعه از فساد و تباهي است و يك حقّ الهي براي محفوظ ماندن منزلت و شخصيّت انسانها
به ويژه جوانان است و در نتيجه، حرمت گذاردن به انسانيّت انسانها است، نه نشانة
ضعف و محدوديّت انسان يا زنان. حرمت انسان يك حقِّ مربوط به خود او نيست كه بتواند
از آن صرف نظر كند؛ بلكه يك حقّ الهي و نيز يك حقّ كلّي براي جامعه است كه بايد
محفوظ و مصون بماند و خود انسان هم امين و حافظ اين حقوق الهي و انساني است.
41- دخترها و پسرهايي كه نميتوانند
ازدواج كنند، چگونه خود را از آلودگي به گناهان حفظ كنند؟
اوّلاً در خصوص اينگونه افراد، هم حكومت اسلامي و هم جامعة
اسلامي، مسئوليّت خطير و وظيفة سنگيني دارند كه متأسّفانه در زمان ما، آنگونه كه
شايسته و بايسته است مورد توجّه و عمل قرار نگرفته است. چنانکه قرآن شريف نيز
تصريح ميفرمايد: (وَ أَنْكِحُوا الْأَيامى مِنْكُمْ وَ الصَّالِحينَ مِنْ
عِبادِكُمْ وَ إِمائِكُمْ إِنْ يَكُونُوا فُقَراءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ
فَضْلِهِ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَليمٌ).[3]
ثانياً قرآن شريف تصريح ميفرمايد كه اگر دولت و جامعه به وظيفة
خطير خود عمل نكردند، انسان بايد عفّت و پاكدامني خود را حفظ نمايد: (وَ
لْيَستَعْفِفِ الَّذِينَ لا يجِدُونَ نِكاحاً حَتى يُغْنِيهُمُ اللَّهُ مِن
فَضلِهِ)[4] و
بايد توجّه داشت که حفظ عفّت و رعايت پاكدامني كه در آية شريفه آمده است، بهوسيلة
انصراف فكري و عدم اختلاط بين زن و مرد و عدم ورود به عرصههاي شهواني نظير نگاههاي
شهوتانگيز يا گفتارهاي شهوتانگيز و نظاير آن و همچنين با استمداد از لطف الهي
و عنايات وسايط فيض،
ممكن ميشود و در اين صورت خداوند تعالي هم از فضل خود به آنان عنايت خواهد فرمود.
42– براي ارضاء صحيح نيازهاي جنسي
و حفظ تعادل آن در دختران و خانمها، اسلام چه راههايي را قرار داده و پيشنهاد ميكند؟
قرآن شريف و روايات اهلبيت(، راه ارضاي صحيح نيازها و غرايز جنسي در انسان را منحصر به
«ازدواج» ميدانند؛ چنانكه خلقت و طبيعت انساني نيز چنين اقتضاء دارد. از اينرو
ازدواج در آيين اسلام، يك امر قدسي هم محسوب ميشود. و غير از ازدواج، راههاي
ديگر به عنوان انحراف و تجاوز و تعدّي از حدود الهي تعيين شده است؛ چنانکه قرآنکريم
تصريح ميفرمايد:
(وَ الَّذينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حافِظُونَ ، إِلاّ عَلي
أَزْواجِهِمْ أَوْ ما مَلَكَتْ أَيْمانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومينَ ،
فَمَنِ ابْتَغى وَراءَ ذلِكَ فَأُولئِكَ هُمُ العادُونَ)[6]
43- ارتباط و
برخورد زنان با مردان نامحرم ـ بستگان
نزديك يا دور - بايد چگونه باشد؟
باید موجب جلب توجّه و شهوت برانگیز نباشد و
احتمال مفسده نیز نداشته باشد؛ ولی به طور کلّی مواجه نشدن با نامحرم، مگر به
اندازة ضرورت، شایسته است؛ چنانکه قرآن کریم، آن را برای طهارت روح و سلامت قلب
مردان و زنان، بهتر میداند: (وإِذا
سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتاعًا فَسْئَلُوهُنَّ مِنْ وَراءِ حِجابٍ ذلِكُمْ أَطْهَرُ
لِقُلُوبِكُمْ وَ قُلُوبِهِنّ)[7]
44- براي دختران
جوان در مورد مسائل اعتقادي و اخلاقي، چه نصايحي ميفرماييد؟
لازم است سطح آگاهيهاي خود در هر سه بخش اعتقادات ديني، اخلاق و
احكام شرعي را مرتّباً ارتقاء دهند و يكي از بهترين راهها در اين جهت، دوام و
استمرار به مطالعة كتابهاي مربوط به هر سه شاخه است، بهگونهاي كه يكي از
برنامههاي روزانة زندگي آنان باشد و عزيزان جوان بايد توجّه داشته باشند كه
مطالعه و يادگيري و دانستن آنچه از اين سه بخش را لازم داشته باشند، بر آنان عقلاً
و شرعاً واجب است و در اين خصوص نبايد كوتاهي كنند.
45- آيا اختصاص وسايل نقليه يا امكانات آموزشي در دانشگاهها براي
دختران و پسران به صورت جداگانه و جداسازي دانشگاههاي دخترانه و پسرانه، صحيح
است؟ چه توصيهاي به مسئولين دانشگاه داريد؟
اختصاص فضاها و امكانات خاصّ آموزشي، تفريحي و غيره براي بانوان،
كار مناسب و شايستهاي است، به شرط آنكه به شكل درست و با تبيين صحيح انجام شود، و
اساساً اختلاط زن و مرد در اينگونه فضاها، مورد نظر فرهنگ اسلامي و قرآني نيست.
قال الله تعالي: (إِذا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتاعًا فَسْئَلُوهُنَّ
مِنْ وَراءِ حِجابٍ ذلِكُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِكُمْ وَ قُلُوبِهِنّ)[8]
46- در جامعة
كنوني، چگونه ميتوان يك دختر نمونه بود؟
قال الله تعالي: (فَالصّالِحاتُ قانِتاتٌ حافِظاتٌ لِلْغَيْبِ
بِما حَفِظَ اللّهُ)[9]؛ قرآن
شريف، زن نمونه را به طور خلاصه اينگونه معرفي ميكند كه: در مقابل قوانين اسلام
و قوانين خانوادگي و قوانين عرف متشرّعه، مطيع و متواضع باشد و خود را از نامحرم،
چه در انظار عمومي و چه در خفاء، حفظ نمايد.
. نساء / 25: «پاكدامن باشند نه زناكار، و مردان را در پنهانى دوست
خود نگيرند.»
. مائده / 5: «در
حالى كه خود پاكدامن باشيد نه زناكار و نه آنكه زنان را در پنهانى دوست خود بگيريد.»
. نور / 32 : «بىهمسران خود، و غلامان و كنيزان
درستكارتان را همسر دهيد. اگر فقير هستند، خداوند آنان را از فضل خويش بىنياز
خواهد كرد، و خدا گشايشگر داناست.»
. نور / 33: «و
كسانى كه (وسيله) زناشويى نمىيابند، بايد عفّت ورزند تا خدا آنان را از فضل خويش
بىنياز گرداند.»
. نساء / 34: «زنان صالح، زنانى هستند كه متواضعند، و در غياب(همسر خود،) اسرار و حقوق او
را، در مقابل حقوقى كه خدا براى آنان قرار داده، حفظ مىكنند.»